Ler Ezequiel 23 como arte

QUICK, L. Art, Aesthetics and the Dynamics of Visuality in Ezekiel 23. JHS Vol. 21 (2021)

Neste ensaio exploro Ezequiel 23 como um texto sobre arte e estética. Como uma resposta estética a um esforço artístico, argumento que a descrição do ato de ver de Ooliba deve ser colocada dentro do contexto mais amplo de estratégias para verbalizar fenômenos visuais na literatura bíblica e especialmente no livro de Ezequiel. Ao fazer isso, descubro o papel das perspectivas visuais e, especialmente, a dinâmica do olhar que são essenciais para a compreensão dessa passagem. E como uma obra de Laura Quick, Professora de Bíblia Hebraica na Universidade de Oxfordarte, os oficiais caldeus esculpidos devem ser compreendidos dentro das maiores convenções artísticas do antigo Oriente Médio. Essas convenções artísticas nos ajudam a desvendar o que o público antigo teria entendido que Ooliba viu e respondeu e, portanto, são importantes para compreender adequadamente suas ações e suas implicações. A convergência desses focos distintos, mas relacionados, portanto, nos permite reavaliar o ato de ver arte de Ooliba e seu papel em Ezequiel 23.

Laura Quick é Professora de Bíblia Hebraica na Faculdade de Teologia e Religião da Universidade de Oxford, Reino Unido.

 

In this essay, I explore Ezekiel 23 as a text about art and aesthetics. As an aesthetic response to an artistic endeavour, I argue that the description of Oholibah’s act of viewing must be placed within the larger context of strategies for verbalizing visual phenomena in biblical literature and especially the book of Ezekiel. In so doing, I uncover the role of visual perspectives and especially the dynamics of the gaze that are essential to understanding this passage. And as a work of art, the carved Chaldean officers must be understood within larger ancient Near Eastern artistic conventions. These artistic conventions help us to unpack what the ancient audience would have understood Oholibah to have viewed and responded to, and hence are important for properly comprehending her actions and their implications. The convergence of these distinct but related focuses therefore allows us to reassess Oholibah’s act of viewing art and its role in Ezekiel 23.

Biography: I completed my doctorate in Hebrew Bible at the University of Oxford, before taking up an Assistant Professorship in Religion and Judaic Studies at Princeton University in Autumn 2017. In 2019 I returned to Oxford, where I am currently Associate Professor of Hebrew Bible and Tutorial Fellow in Theology and Religion at Worcester College.

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